#14. Min Fiskesoppe

Mine Fine snabbe Fiskesoppe (2 pers)

Jag och min äldsta dotter som fyller 7 år nu i juni sitter nästan varje kväll bänkade framför "½ 8 hos mig", nu är det repriser, men vi ser på programmen igen. Idag lagades det fisksoppa till varmrätt och jag har tidigare bara ätit en tomat och mozarellasallad till middag så jag blev sjukligt sugen på fisksoppa. Efter programmet sprang jag ut i köket och tog fram lax och räkor och lagade en jättesmarrig fisksoppa. =D

1 laxfilé
ca 15 räkor
1 dl grädde
½ L vatten
1 vitlöksklyfta
1 fiskbuljong
lite saffran
lite fryst dill
vitpeppar & salt

Pilla först räkorna och Koka upp vatten, ta i vitlöken, buljongen, dillen och saffranet, häll sen i skalet från de "pillade räkorna" och låt det småputtra i 5-10 minuter. Under tiden kan du skära laxen i mindre tärningar.
Sila ur buljongen så att räkskalen separeras från soppan. Smaka av och tillsätt lite vitpeppar och salt, häll i grädden och tillsist laxen och räkorna som ska ligga i en stund, dessa får inte kokas upp. Och OM du har lite vitt vin hemma så MÅSTE det vara 1 dl av den mé, den kokas med i buljongen från början! ;)
Serveras gärna med något gott bröd och en klick Aioli.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0